China

22 mei 2017 - Xi An, China

Hallo allemaal,

Hoe is het in Nederland, nog nieuws ?
We zijn nu 4 dagen in China en al weer zo veel meegemaakt dat we al weer snel dit verhaal plaatsen. Natuurlijk voor jullie, maar ook om onze indrukken te verwerken. We hebben bijzondere dingen meegemaakt.....
Het begon met de reis vanuit Vietnam. Vanaf de border in Vietnam liepen we over de brug China binnen. Een stempel in ons paspoort en toen was het geregeld. We stonden in Hekou, het Chinese plaatsje aan de grens. De Vietnamese vrouwen verhandelen hun groenten en fruit en bij een handelaartje waar we ons laatste Vietnamese geld wisselden hadden we niet zo'n goed gevoel maar het ging maar over een klein bedrag dus......op goed geluk. Via onze in het Chinees vertaalde zinnen vonden we eerst een ATM en daarna waren we snel met een taxi op het treinstation. We probeerden de taxichauffeur te betalen maar ons gevoel klopte. Het geld dat we hadden gewisseld waren centen i.p.v. Yuan. Gelukkig waren we bij de bank geweest en konden we betalen. We pakten de trein naar Kunming na eerst zo'n 5 paspoortcontroles. We hadden een treinrit van zo'n 6 uur voor de boeg en tijdens deze reis maakten we voor het eerst kennis met de Chinese cultuur en gewoonten. We zaten met drie personen op de 'hard seat' plaatsen dicht naast elkaar. Al na 5 min. werd er een zak zonnepitten op het tafeltje gegooid en deze werden heel handig tussen de tanden opgemaakt en de mini nootjes werden in een razend tempo opgegeten. Wij probeerden mee te doen en na even oefenen kregen wij de nootjes er ook uit. Naast ons werd een noodle soep geslurpt en achter ons werden de botten met vet van een varken afgekluifd....heerlijk! Nog steeds niemand die ook maar een woord met ons kon communiceren. Aangekomen in Kunming was het voor ons erg noodzakelijk een internet kaart te kopen. Tussen de hoge flats door met overal tralies voor de ' appartementen' zodat het wel vogelkooien lijken op zoek naar een shop. Ook dat hadden we vertaald in het Chinees, dus eenmaal aangekomen bij een internet shop konden we na 1,5 uur, ja echt....het internet gebruiken. Ze hadden erg veel moeite om het paspoort te lezen en het op de juiste wijze te activeren. Eenmaal buiten probeerden we wat sites, maar heel veel sites zijn geblokkeerd hier. Ondertussen hebben we een Chinees chatprogramma en een zoekmachine, maar onze Gmail wordt geblokkeerd., Facebook, google, enz. We waren deze dag  laat in het hotel en de volgende dag vlogen we om 10:00 uur door naar Xi An. De reis verliep goed maar eenmaal in het hotel was het even slikken. In deze kamer konden we niet verblijven, laten we het daar maar op houden. Uiteindelijk een ander hotel gevonden 3 km. verderop. We waren al behoorlijk moe maar moesten nog op zoek naar een eetgelegenheid. Al snel werden we begroet door Yi Chi Zhao. Deze jongen deed alle moeite ons te helpen via de translate app. Hij vroeg wat we wilden eten en wees ons de weg. We wilden de volgende dag Xi An bezoeken op de fiets. Na vele pogingen van ons om de gele stadsdiensten te kunnen gebruiken hadden we het opgegeven. We moesten apps downloaden en borg storten wat niet te doen was in het Chinees. Maar Yi Chi Zhao wist hier wel iets op. Na het eten gingen we de straat op. We 'kraakten' de codes van twee fietssloten en de nummers werden eraf gesloopt. Oei....illegale praktijken.....We parkeerden de fietsen bij het hotel. Heel laat zat onze dag erop. De volgende morgen kregen we een Chinees ontbijt dat bestond uit diverse vette happen. Het leken wel oliebollen, deegballen met vlees en lauwe warme melkdrankjes.....echt niet onze smaak. We aten wat en gingen toen Xi An verkennen op de fiets. Helaas 1 fiets weg ! Dan maar met zijn tweeën op een fiets. Geen bagagedrager, maar op het stuur zitten kan ook. We werden hartelijk toegelachen door vele Chinezen en ook werden er weer vele foto's gemaakt. We werden al snel bekend met de gedeelde stadsfietsen en snel vonden we er weer 1 die open was. De platte banden waren wel even een dingetje. Xi An wat een stad......crazy verkeer! Inmens grote kruisigingen soms wel met 10 banen naast elkaar. En verkeersregels? Die worden niet gehandhaafd dus van alle kanten kom je verkeer tegen. Van wandelaars ,fietsers tot bussen en brommers. Het fietspad is een parkeerplaats en onze ervaring is ' ben je levensmoe kom naar een stad in China toe'. We bezochten de 13km. lange stadsmuur die om de oude binnenstad bewaard is gebleven. Zo'n 9 m. hoog en soms wel 12 m. breed. Later in de stad maakten we kennis met Sarah, ja...ze sprak Engels. We voegden haar toe aan het chat programma en ze wil ons graag de Universiteit laten zien en daarop zeggen we natuurlijk geen nee. Ook deze dag was het weer snel laat. Het communiceren kost veel tijd en energie. De volgende dag wilden we het  Terracotta Warriors Army gaan bezoeken. We pakten de locale bus naar deze opgravingen. Nee, geen gekke dingen onderweg in de locale bus maar keurig nette bussen, strak georganiseerd en keurig op tijd en prima prijzen. In China is het in vergelijking met andere Aziatische landen zeer netjes, alles gaat er gedisciplineerd aan toe en op elke hoek van de straat staat wel 'bewaking' die je toeschreeuwt. Aangekomen bij het Terracotta leger hebben we onze ogen uitgekeken naar dit fenomeen. De eerste keizer van China ( 259 v. C) heeft het gepresteerd om in zijn korte leven een gigantisch grafcomplex rondom zijn mausoleum te verwezenlijken. Zijn leger is vereeuwigd in klei. Zo'n 8000 soldaten, ieder uniek en waarheidsgetrouw en met wapens uitgerust zijn weergegeven.  In 1974 is dit voor het eerst ontdekt. Tot op de dag van vandaag wordt er gezocht, ook is het graf van de keizer nog niet gevonden. Het was zeer indrukwekkend. We sturen foto's mee. Terug van deze trip konden we in het restaurant wederom genieten van de slurpende, boerende en smakkende Chinezen.....blijft toch best even wennen. En heb je het te warm gekregen? Dan doe je gewoon je shirt omhoog zodat je blote pens goed zichtbaar is.....hihi. We zijn in een land waar we nog heel veel kunnen ontdekken, het is overal immens groot. Om jullie nog maar niets te vertellen over de hoogbouw, de gigantische hoeveelheid hoogbouw en nog meer hoogbouw die wordt gebouwd en leeg staat (20 % ) Het ontbijt regelen we ondertussen zelf, maar verder is het eten hier super lekker! Echt niet te vergelijken met de Chinese restaurants in Nederland. Deze laatste dag in Xi An regende het helaas . We gaan vanavond uit eten met Yi Chi Zhao. Hij nodigde ons uit voor een Chinese hotpot. We verlaten Xi An en reizen met de trein door naar Suzhou. Dit ligt aan de oostkust dicht bij Shanghai. Dit waren onze eerste dagen en ervaringen uit China die we met jullie willen delen. Veel liefs en ons experiment in China wordt vervolgd!

1. Jennifer Kolkman:
    Hallo juf Mirel,
    Wat een belevenissen, super leuk om te lezen!
    Jip&Sara kijken de foto's mee, maar lijken niet te bevatten hoe groot jullie 'avontuur' is.
    Intussen zijn op 4 april jl onze dochters en zusjes Hannah&Bente geboren en zijn wij samen ook begonnen aan een nieuw avontuur ;-)
    Heb het fijn samen!
    Groet van
    Martijn en Jennifer, Jip, Sara, Hannah&Bente Kolkman
  2. Greet Theo:
    Ha Chineesjes.
    Wat 'n belevenissen maken jullie mee, van al die indrukken zou je bijna niet
    kunnen slapen.
    Wij zeggen wel eens wat 'n "rare chinees" als wij jullie verhaal lezen kan het wel
    eens uitkomen.
    Nog heel veel goede en leuke dagen in China.
    Hier is het momenteel 22gr. en zonnig. a.s. donderdag hemelvaart verwacht 30gr.
    Wensen jullie lieve groetjes en knuffels.
    theo/greet
  3. Fhf wolters:
    22 mei 2017
    Hoi inda pinda p..pchineesjes !!! Wat een verhaal en wat bijzonder dat jullie steeds de juiste en goeie mensen treffen die jullie willen helpen, heel fijn te lezen dat het goed gaat, geniet van de mensen en de cultuur in china, ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe het chinese eten daar smaakt !!!
    Geniet saampjes, wij genieten van jullie verhalen! Groetjes uit een zonnig varsseveld
  4. Netty som:
    22 mei 2017
    Het is net een spannend boek van jullie raak er aan verslaafd, wist sinds zaterdag via marijke dat jullie in China waren aangekomen. Wat een foto, s van die huizen bizar om te zien, en dat het eten heeeeel anders is dan in onze chinees, had ik al vaker gehoord, vi d ik al als je in Italië eet, heeel anders dan hier de pizza etc etc. Wat eten ze daar dan en welke kruiden gebruiken ze? Zijn daar ook van die grote overdekte markten? Geuren en kleuren, lijkt me heel bijzonder. Het geslurp en geboer vind ik minder maar ja ook dat hoort bij China, fijn dat er een engelstallige lady jullie op weg hielp. Ik vind jullie verhaal FANTATISCH WORDT VERVOLGD. Dikke kus van mij en Ad. Het is hier zomer heerlijk
  5. Nikaé Ballast:
    23 mei 2017
    Veel plezier met jullie reis verder.
    Groetjes van nikaé
  6. Jesse:
    24 mei 2017
    heb met veel plezier jullie verhalen/reisverslag gelezen wat een hoop mooie en bijzondere indrukken en ervaringen. Groeten Jesse
  7. Tieneke:
    25 mei 2017
    Hoi Mirel en Rob
    Bijzonder om steeds weer jullie verhalen te lezen. In 2008 zijn de terracotta beelden in het Drents museum geweest en heb ze daar toen gezien. Indrukwekkend vond ik het toen. Kon je nog kleur ontdekken bij de beelden?
    Groet Tieneke