De Chinese muur, de tempels en de verboden stad in Beijing.

13 juni 2017 - Beijing, China

Dit zijn de high lights van China waar ook wij een bezoek aan brachten. Zeker de moeite waard en alles heeel groot. De oude binnenstad met de kleine woninkjes waar de mensen nu nog leven in de toch wel smerige steegjes verdwijnt. De wijken worden afgezet met een muur en de huizen worden langzamerhand allemaal gesloopt. De hoge woonkazernes komen er voor in de plaats. Het straatleven (het spelen van kaartspellen op straat en de verkoopwinkeltjes aan huis) wordt steeds minder. Het moderne China met alle bewaking en hypermoderne elektronica is vandaag de dag het straatbeeld. De jonge generatie leeft in een 'telefoonwereld'. Games spelen, soaps kijken waar dan ook. In de metro, op de fiets, wandelend over straat, het maakt niet uit waar. Ze leven erg in hun eigen wereld en hebben weinig door van de wereld om hen heen .

Omdat we wat lang in deze stad moesten zijn vanwege de VISA aanvragen , hebben we een B&B gevonden zo'n 15 km. buiten het centrum. Een B &B hier in China is een gedeeld huis waarin de kamers worden verhuurd en onderverhuurd, en wie de eigenaar is ??? Het is erg  gezellig met onze Chinese medebewoners. Soms gaan we gezamenlijk lunchen, koken en we hebben weer even een 'thuis' gevoel. Een waterkoker om weer even een kopje oploskoffie te kunnen maken en gewoon weer wat boodschapjes in de koelkast en een wasmachine!

In het centrum van Beijing zijn we in het Beihai park geweest en naar de tempel of Heaven. Omdat we erg moe waren van het organiseren van papieren en documenten de afgelopen tijd hebben we een makkelijke manier gekozen om naar de Chinese muur te gaan. Via onze B &B die een toer voor ons kon boeken online konden we met een bus mee. Ongeveer een uur rijden vanuit Beijing arriveerden we in Mutianyu. De kabelbaan bracht ons hoog in de bergen. Vanuit daar konden we 4 km. hiken over de muur. Het was echt fantastisch! Wat een uitzichten en ongelofelijk hoe dit is gebouwd. We starten bij wachttoren 14 en het eindpunt was toren 22. Een best heftige klim. Maar....wij wilden natuurlijk graag ook nog even van de gebaande paden af dus liepen we door en kwamen we op een stuk niet gerenoveerde muur. Gaaf ! Hier waren we heel alleen...we liepen/klommen nog door tot toren 26, toen dezelfde weg terug. Nog net een beetje van de lunch mee kunnen pikken maar dat vonden we niet zo  belangrijk. We hebben echt genoten daar in de bergen en de heerlijke schone lucht! Hier in Beijing varieert de temperatuur van 30 tot 38 graden. s Avonds terug in de B &B hebben we gezellig gekletst via de translate.

En dan zijn jullie hopelijk nieuwsgierig naar onze vervolg plannen?

We wilden heel graag met de Trans Mongolië express maar dit was niet meer mogelijk ivm het aflopen van het Chinese VISA op 17-6. Rusland wilden we wel laten schieten, maar in Mongolië ons avontuur in Azië afsluiten bleef toch een grote wens. Of dat lukt blijft spannend tot 14-6 (morgen dus...) We hebben opnieuw treinkaartjes kunnen kopen voor de trein van Beijing naar Ulaanbaatar op 14-6. Dit kon omdat er mensen hadden geannuleerd. Geen keus, hard sleep maar deze trein was onze enige mogelijkheid. We hebben een lokale Mongool ontmoet (spreekt geen Engels helaas) die zegt dat hij in 1,5 dag een Mongools VISA voor ons kan regelen. Op 12-6 hebben wij onze paspoorten opgehaald bij het VISA bureau van China. Daarna hebben we gelijk deze Mongool onze paspoorten overhandigd bij de mongoolse ambassade. Op 14 -6  s ochtends, voor de trein vertrekt deze zelfde dag om 11:22 uur overhandigt hij hopelijk onze paspoorten weer aan ons. Hopelijk gaat dit goed. We weten dat dit een groot risico is maar dit was de enige mogelijkheid om toch nog met de trein Mongolië te kunnen bezoeken en het Chinese landschap te zien veranderen naar Mongolië. Het lijkt ons super gaaf om een week door de Gobi woestijn te kunnen trekken en te leven als nomaden. Dus, we hebben besloten dit risico te nemen. Dit keer hebben we al onze doorboekingen zoals de vluchten en verblijven maar wel met een annulerings mogelijkheid  geboekt. Als het lukt met de paspoorten dan blijven we 10 dagen in Mongolië. We gaan een rondreis met de jeep maken van een week door de Gobi woestijn. Vanuit Ulaanbaatar vliegen we dan op 24 juni weer weg.

Een turnschool in Beijing bezoeken was ook een van de wensen van Mirel. Via een goed Engels sprekende vrouw die we ontmoetten in haar theeshop kwamen we achter het adres van deze school. Ze belde voor ons naar de turnschool en het was  wachten op antwoord. En dat kwam snel....nee, niet mogelijk om daar een kijkje te nemen. Helaas. We kochten bij deze vrouw wel tickets voor de Chinese acrobatiek show (circus) in het theater van Beijing. En dat was super mooi, een uur genieten van een hoog niveau optredens. De laatste dag in Beijing hebben we nog een bezoek gebracht aan het Olympisch dorp. Dit uitgestrekte terrein met alle bekende stadions, was indrukwekkend en mooi om te zien. Maar, we zijn blij dat we deze drukke stad kunnen gaan verlaten en kunnen gaan ruilen voor weidse landschappen.

We gaan er van uit dat we de trein van morgenvroeg 14-6 kunnen gaan nemen. Dit wordt een rit van 26 uur Beijing - Ulaanbaatar. Een slaaptrein, op een plank vermoeden we....

In Mongolië zijn we dan echt een week 'internetloos' en zullen jullie even moeten wachten op een verhaal. We zullen ons avontuur in de woestijn daarna weer uitgebreid met jullie delen. Leuk dat jullie ook het nieuws met ons delen. We lezen het graag!

Heel veel liefs van ons,

Rob en Mirel

1. Nathalie:
    Hallo Rob en Mirel,
    Veel plezier en succes in Mongolië.
    Hopelijk komen jullie dromen en wensen uit.
    Wij wachten met spanning op het volgende verhaal hoe dit avontuur verder gaat.

Groetjes Stefan en Nathalie
  2. Fhf wolters:
    13 juni 2017
    Rusland gaat dan niet door, maar we duimen dat de tocht naar Mongolie door gaat!
    Morgenvroeg weten we meer!!! Heel veel succes, en ...... het moet goed komen.
    Gr. En een dikke knuffel van ons
  3. Marleen Capelle:
    Hallo Mirel en Rob,

Altijd leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Geniet van jullie reis in Mongolië!

Groetjes, Herbert & Marleen
  4. Lienke:
    13 juni 2017
    Altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier op jullie verdere reis gewenst!
    Groetjes, Derk Willem & Lienke
  5. Myr, ger en Lode:
    13 juni 2017
    Fijn om jullie snuiten vandaag weer even gezien te hebben op Skype! Ben benieuwd morgen ! Spannend !
    Xxx (hier nu tijd om te slapen...)
  6. Jesse:
    14 juni 2017
    Ben benieuwd of jullie in de trein zitten, geniet er van!!
  7. Beppie Bussink:
    Wij Wensen Jullie veel succes en geniet ervan Gr Beppie en Arie
  8. Marijke:
    14 juni 2017
    Hopelijk zitten jullie nu in de trein, wordt een lange reis, maar jullie zijn al heel veel gewend!!
    Hier slaan jullie je ook wel doorheen.
    En het eindpunt is natuurlijk super.
    We wensen jullie nog heel veel plezier deze laatste weken.
    Ga er van genieten.
    Hier heerlijk zomers weer, en we eten volop zomerkoninkjes, sla en raapsteeltjes uit eigen tuin.
    Nog even en jullie kunnen weer aan de Hollandse pot!!!!!!!!
    Groetjes, Liefs van ons
  9. Netty som:
    14 juni 2017
    Op naar Mongolië dat gaat lukken voel het. Prachtige foto's en het eten lijkt me toch wel even anders dan de chinees hier. Jullie zien er goed uit op de foto's. Het is hier ook zomers weer heerlijk rond de 24 grd. Ben deze week alleen, Ad zit met 3 fietsvrienden in Italië heeft vandaag de stevio beklommen fietsend rond 3000 m hoogte. Bergpas uit de giro d, Italië. Zaterdag komt hij weer thuis. Vandaag dagje Oosterbeek geweest bij Bram en Norma en de kids heel gezellig.
    Nou dat was de info vanuit Gaanderen e.o. dikke kus en tot bericht uit Mongolië.