Het Mongoolse landschap en het nomadenleven.

23 juni 2017 - Ulaanbaatar, Mongolië

Wat een ongelofelijk weidse, woeste natuur hebben we in deze toer (2500 km.) door Mongolië te zien gekregen. Van steppes tot gebergten en zo weids dat je aan de horizon kon zien dat de wereld rond is. En de Mongolen, dat zijn pas bikkels. Zij kunnen overleven in de meest bizarre omstandigheden. De mensen zien er verweerd uit. Het buitenleven is hard. De herders dragen dikke mantels met grote laarzen. De families waar we verbleven waren vriendelijk maar op zichzelf. Ze eten vlees en drinken melkthee. Een zeer beperkte voedsel  variatie. De kinderen hebben 3 maanden vakantie op dit moment om te helpen in de kampen. Wij gingen de survival aan. Geen douche, beperkt water, zonder internet of stroom, maar we hebben genoten van deze 8 dagen. Hier ons verhaal:

Dag 1 : Baga gazriin chuluu (bergketens)

De terreinwagen waarmee we de acht dagen op pad gingen arriveerde. Onze bagage, slaapzakken, keukengerei, een kooker en wat bestek laden we als eerste in. Om 9:00 vertrokken we om een half uur later eerst alle inkopen te gaan doen voor een week survivallen .Ruim een uur later hoopten we genoeg te hebben ingeslagen. Van toiletpapier en baby doekjes tot ontbijt en diner. Onze chauffeur ( spreekt geen Engels helaas) kwam al even kijken of we niet wat waren vergeten. Daarna konden we gaan. Zo'n 3 uur over de verharde weg alvorens we de zandweg in of Road gingen. We stopten bij een ruig gebergte (baga gazriin chuluu) waar we rondwandelden. Vervolgens bezochten we een verlaten klooster. Rond 17:00 uur kwamen we bij het Ger kamp waar onze eerste overnachting was. We kregen een privé  Ger. Onze bagage werd erin gezet, en dat was het...geen ontvangst , geen informatie, niets. We keken en liepen eens wat rond maar niemand die ook maar enig contact met ons maakte. Onze chauffeur was ondertussen bij de familie binnen. Dit hadden we ons anders voorgesteld. We settelden ons in de Ger en aten wat. Rond 19:00 maakten we een wandeling over de vlaktes. We keken bij de drinkplaats voor het vee waar ook de familie het water uit de put gebruikt. De herder maakte geluiden om de kuddes paarden om de beurt te laten drinken. Om 20:00 begon het hard te waaien en te stuiven. Een onweersbuitje! Onze Ger tent wapperde behoorlijk en binnen lag nu ook veel zand. Nog steeds niemand die zich met ons bemoeide tot om 21:00 er 2 dames een zware accu kwamen brengen om een lampje te kunnen aansluiten. We rolden onze slaapzakken uit en maakten ons klaar voor de nacht..

Dag 2 : Yulliin am (ijsbergen)

Brrr....dat was een koude nacht. We openden de deur van onze Ger en keken ver over de vlaktes. De familie was druk met het drijven van de kuddes paarden richting de drinkplaats. Na het ontbijt vertrokken we naar ? Tja , dat wisten wij ook niet precies. Alles werd een verrassing, het landschap, de lunch en het arriveren in de  Ger kampen. We reden door zeer gevarieerde landschappen. Van droge woestijn met kuddes kamelen, kraanvogels en gieren tot 190 km. lange bergketens. Bij deze bergketens gingen we een kijkje nemen. We kwamen terecht in een kloof waar nog steeds ijs aanwezig was. Best een rare gewaarwording als je beseft dat je niet lang daarvoor door de woestijn reed. Onze wandeling werd even gestaakt door een onweersbui met fikse hagel. Daarna weer 25 graden en volop zon. De temperatuur varieert per gebied. Het kan wel 10 graden verschillen. Om 7 uur in de avond kwamen we aan in het Ger kamp in de Gobi regio. Een zandstorm was op komst, dus snel in de tent. Het dak werd voor ons dichtgetrokken en de lamp werd aangemaakt. Zo'n kamp bestaat uit 5 of 6 gertenten. De toilet ( een paar planken met een gat in de grond ) staat 100 m. verderop en er is misschien een waterput in de buurt als je geluk hebt. We maken eerst wat water warm om ons op te frissen en daarna een kleine maaltijd. In deze Ger staan 5 bedden, je kunt er met gedroogde mest een vuurtje stoken en in het midden staat een tafeltje met krukjes. We leren hier heel zuinig te zijn met ons meegebrachte water dat was berekend op zo'n 2 liter water per dag. Waarschijnlijk niet genoeg, daar kwamen we al snel achter.

Dag 3 : Khongor sand dune ( zandduinen)

Een tocht van 4,5 uur door de Gobi woestijn. We zagen het landschap veranderen van bergachtig naar droge zand vlakten. Achter wat graspollen spotten we een antilope. Zo hier en daar een Huisje(Gerretje) op de prairi. Kuddes kamelen die langs kwamen rennen of in het zand lagen. Na 3 uur zagen we de eerste zandduinen ontstaan. En na 4 uur bereikten we het Gerkamp waar we deze nacht gingen gingen overnachten. Hier werden ook de toeristen losgelaten die 3 kwartier gingen kameelrijden dus daar konden we even van genieten...hihi. 's Avonds zijn we de hoogste duin, 180 m. omhoog geklommen om te genieten van de zonsondergang. Een heftige klim! We moesten op handen en voeten tegen deze steile duin  opklauteren. Het laatste stuk op karakter......maar het uitzicht was adembenemend.

Dag 4 : Ongi monastery throughout Bayanzag ( bergketen en klooster)

Vroeg in de ochtend vertrokken we, een lange tocht voor de boeg. Tegen 11:00 kwamen we bij een rood kleurige bergvallei. Hier zou men sporen van dino's kunnen vinden maar ja.....wij hadden er niet echt oog voor. Wel maakten we een mooie wandeling over deze bergtoppen. Daarna volgde er een tocht van ruim 4 uur door de woeste droge woestijn. We zagen uren en uren helemaal niemand. Zo heel af en toe een kudde kamelen en nog sporadischer een kleine Ger die heel alleen in dit woeste landschap opdook. In de namiddag kwamen we bij een klooster. Het bestond uit veelal ruïnes. Binnen in de tempel konden we een foto van de daila lama zien. Daarna kwamen we in een Ger kamp dat iets luxer was dan de vorige keren. We konden onze telefoons laden en er was een douche! Toch maar even gebruik van gemaakt. De nacht was stormachtig en onze Ger klapperde wederom behoorlijk.

Dag 5 : Kharkorin ( oude hoofdstad)

Ook deze dag weer een rit door een landschap dat veranderde van droog en dor tot meer groen en een heel klein beetje landbouw. Ook de temperatuur daalde. In dit gebied was het nog maar 17 graden. We eindigden de dag bij de vroegere hoofdstad. Een prachtig versierd paleis met klooster. Er leven nu weer 30 monniken in het klooster. De gebedsmolentjes en geschriften waren in grote getale aanwezig. De tempels waren versierd met gebedsvlaggetjes en vele boeda' s. We hadden geluk dat er een groep Mongoliërs in traditionele kleding poseerden. Wij konden ook even wat plaatjes schieten van deze prachtige kleurrijke kleding voor jong en oud. Na dit bezoek landden we weer in een Ger kamp. Dit keer met een kacheltje in de tent waaraan een schoorsteen door het dak de rook moet afvoeren. Deze werd aangestoken voor ons voordat we gingen slapen. Een emmer gedroogde mest werd in de kachel gemikt en deze nacht mocht deze kachel ons verblijf aangenaam maken. Lekker warm!

Dag 6: Khorgo Terkhein Tsagaan Nuur ( vulkaan en meer)

Deze dag begon met een stop bij het Kharkorin museum. Niet echt interessant zonder gids dus we gingen snel door. Er volgde een mooie tocht door meer groen berglandschap met meertjes. We spotten al snel de eerste yak. Daarna volgden vele kuddes met deze dieren. Een herder op het paard controleerde de kudde. En dit plaatje met hele verre uitzichten over de verschillende kleuren bergen maakte het super mooi. Daarna een nieuw fotomoment. Een groep van 10 adelaars die zich te goed deden aan een kadaver van een geit. Wauw! De rit ging verder naar het nationaal park. We stopten  bij een vulkaan en we bezochten de krater. De dag had als eindbestemming het meer. Bij een Gerkamp aan het meer settelden we ons. De eerste kudde met Yaks kwam voorbij en ook passeerden er  ruiters onze tent. We speelden nog even met de kids van de familie, deelden wat lolly's uit en daarna maakten we al snel de kachel aan. Dit keer hout gestookt ipv met mest.

Dag 7: Little Gobi and Khugnukhaan mountain

Deze dag stapten wij, onervaren paardrijders op het paard. We wilden graag ervaren hoe het voelt om over de steppes te rijden. Met de volgzame,lieve paarden hadden we weinig te doen. We reden samen met een gids een uur door het landschap. Veel te kort maar geweldig om te doen. Voor ons gevoel was dit het land om op deze manier te reizen. We liepen (draafden) door de bergvallei, langs het meer en tussen de lava stromen.  Na dit uur in de ochtend hadden we weer een autorit voor de boeg van 7 uur. We kwamen aan bij de Little Gobi dessert en mountain. Een hele mooie plek bij een familie. Deze familie bezit kamelen, geiten, koeien, honden en paarden. Misschien nog meer ? Nadat we in de familieger wat melk dronken en ons wat snuiftabak werd aangeboden maakten een wandeling naar het dal waar een meer het vee voorziet van drinkwater. Het aantal kadavers van diverse dieren was niet te tellen op 1 hand. De zware en ruige omstandigheden zijn goed te zien. Een dierenarts dat kennen ze niet. Is het dier niet sterk genoeg dan zal het sterven. Wij overnachten vannacht in een 5 persoons Ger. Dit keer zonder kachel, het is in dit gebied weer lekker warm.

Dag 8: Ulaanbaatar

Om 6 uur kwam oma het dak van de tent open maken en klopte op de deur of we heet water wilden ..... de dag begint hier al om half 5.

Deze laatste dag was gepland om de terugreis te maken naar Ulaanbaatar. 4 uur rijden. Aangekomen in de stad konden we ons weer heerlijk opfrissen onder een warme douche in het guesthouse en jullie dit laatste verhaal uit Azië sturen. Ons geheugen van de tablet is helemaal vol ( veeeeel foto's ) en ook de sim kaarten van de camera zijn bijna vol. Het is tijd om terug naar Europa te vliegen. Wij gaan onze tassen inpakken om morgen 24-6  te vliegen naar Italië (Bologna). Het laatste land alvorens we terugkomen naar Nederland. Een heftige vlucht van totaal 19 uur. We vliegen tegen de tijd in en maken drie stops. Dat zal dus wel even een jetlag veroorzaken die we daar gaan verwerken. Maar eerst de foto's van Mongolië ! Hopelijk genieten jullie weer mee ! Veel liefs uit dit fantastische land van ons.

Rob en Mirel

1. Fhf wolters:
    23 juni 2017
    Waauw wat een belevenissen!!! En nog fijner dat jullie weer heelhuids terug komen!! Kan niet wachten..... kus, en tot gauw
  2. Nathalie:
    23 juni 2017
    Goede reis naar Italië. En welkom in Europa! Even genieten en bijkomen van jullie mooie reis om nooit te vergeten.
    Geniet nog even van deze tijd.
  3. Beppie Bussink:
    23 juni 2017
    Fijn dat alles goed is gegaan en straks welkom in ons warme landje.
  4. Netty som:
    23 juni 2017
    Wauw wat een belevenis GEWELDIG en prachtige foto's maar ik ben wel benieuwd naar jullie zelf. Ook Europa heeft wel iets toch. Ik vind jullie kanjers . Tot over een poosje dikke kus uit het onhollands warme gaanderen wel lekker hoor buitenleven.
  5. Diana Aalderink:
    24 juni 2017
    Wauw! Wat een belevenissen. Succes met jullie reis weer terug naar Europa.
    Groetjes!
  6. De Lijsters van 13:
    Rob en Mirél,
    Wat een avonturen hebben jullie afgelopen maanden beleefd. Een goede terugreis gewenst richting Europa. Geniet nog van de tijd in Italië.
  7. Marijke:
    24 juni 2017
    Wat een geweldig avontuur weer, als afsluiting!
    Rustige terug vlucht naar Europa, en geniet nog van de laatste dagen in Italië.
    We hebben genoten van jullie belevenissen.
    Liefs van ons
  8. Greet Theo:
    24 juni 2017
    Fijn dat alles oké is met jullie, en nog dank
    voor de felicitatie, zitten lekker buiten kersen zijn rijp
    dus genieten en jam maken.
    Een fijne voortzetting en geniet in Italië.
    Knuffel voor jullie.
  9. Myr, ger en Lode:
    24 juni 2017
    echt gaaf allemaal hoor ! zeker flinke spierpijn van het paardrijden en de klim naar de hoogste duin !
    Ooooh het einde is bijna in zicht ! Lekker genieten van een paar dagen heerlijke pasta's, pizza's en een heerlijk zacht bedje (?), en daarna hopen wij dat jullie toch ook wel weer zin hebben om naar Nederland te gaan ! Wij zien er in ieder geval wel naar uit ! Lode heeft er zin in om eindelijk z'n tante en oom te gaan ontmoeten. Hij heeft met volle aandacht naar jullie blogverhalen geluisterd, maar nu wil ie jullie wel in het echie zien en knuffelen ! Tot snel !

X Myr, Gerretje en Lode
  10. Henny en Els:
    24 juni 2017
    Fantastisch veel culturen en gewoontes. Wat een reis!
    Even afkicken in Italië en dan terug naar Westendorp. Wat een verschil.
    Goede reis
  11. Peter Klein Gunnewiek en Sonja Zweerink:
    25 juni 2017
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen, we vonden het heel leuk om jullie te kunnen volgen! Geniet nog lekker na, groeten Peter en Sonja.