Het moderne China

30 mei 2017 - Qufu, China

Met de trein reizen we naar Suzhou. 9 uur reizen vanuit Xi An, dat dachten we......
We zaten wel in de goede trein, richting Shanghai. We zouden om 4:30 uur aankomen in Suzhou. Om 3:30 keken we op maps.me en we waren nog niet eens halverwege.... Had de app het niet goed? We probeerden contact te maken met de medereizigers. Zodra je iets, een boek of kaart of telefoon uit je broekzak haalt staan er binnen 10 sec. minstens  10 Chinezen om je heen om mee te kijken. De mensen zijn echt heel vriendelijk en maakten zich bezorgd om ons. Uiteindelijk kwamen we na gepuzzel met de translate app en de time table van de conducteur erachter dat 4:30 de volgende morgen bleek te zijn. Oh nee! We hadden ons compleet vergist in de enorme afstand. En 9 uur reizen over 1400 km. kan natuurlijk ook niet. Slechte voorbereiding. We hadden 19 uur reizen voor de boeg. We hadden een zitplaats geboekt in de trein en na even te zijn bekomen van de schrik hadden we een alternatief plan. We zijn uiteindelijk om 23:30 uitgestapt in Xuzhou. Toen we trein wilden verlaten renden de medereizigers achter ons aan, dit was niet het goede station (Suzhou). We legden in gebarentaal uit dat we gingen slapen in een hotel. De volgende dag hadden we nog 450 km. te gaan. We gingen op zoek naar een hotel. Dat was niet makkelijk. De meeste hotels waren alleen voor Chinezen. Uiteindelijk vonden we na een half uurtje een overnachtingsplek. De volgende morgen hebben we nieuwe kaartjes gekocht, snel wat eten meegenomen bij een eetstalletje en om 9:30 uur zaten we alweer in de trein. Ondertussen vermaken wij ons ook met de vogelzaadjes openen en dat verdrijft de tijd ook prima. In de trein en eigenlijk overal in China kun je heet water tappen, dus een kop koffie maken of een soepje is geen enkel probleem. Om 17:00 waren we in Suzhou.
De eerste indruk was sfeervol. Een moderne stad, spiksplinternieuwe metrolijnen en een prima infrastructuur. Nadat we waren ingecheckt in het hotel hebben we genoten van een Chinese maaltijd. De volgende dag vonden we na eerst een uurtje slenteren twee stadsfietsen die niet op slot stonden. Top ! We konden verder Suzhou verkennen op de fiets...we hebben een tempelcomplex bekeken, mooie tuinen en parken gezien en vooral genoten van de dorpse sfeer in de oude binnenstad. Hier zagen we China zoals we eigenlijk hoopten te zien. Kleine winkeltjes, straatleven grachten, maar het China van nu overheerst. De enorme wolkenkrabbers zie je overal.  En niet alleen de enorme hoogbouw verbaast ons, de night market is vervangen door gloednieuwe, immens grote winkelcentra. De infrastructuur is top in orde, brede stoepen (alleen de mensen lopen gewoon op straat) parkeerplekken (de auto's staan alleen overal), een zebrapad (maar dat is een parkeerplaats ), Verkeerslichten (wat betekenen de lichten ?) Eigenlijk zijn alle voorzieningen top aanwezig, alleen is er 1 probleempje. Veel mensen weten niet wat de regels zijn of wat de symbolen betekenen of iedereen doet maar waar hij of zij zin in heeft. Het verkeer is een enorme chaos. Overal staan 'agenten' maar die staan er hulpeloos bij. Vanuit Suzhou hebben we het dorpje Tongli bezocht met de metro. Het Venetië van China, oude winkeltjes, grachtenpandjes en riksja's om de toeristen te vervoeren. Heel veel Chinese toeristen.
Vanuit Suzhou wilden we doorreizen naar Qufu, halverwege onze eindbestemming Beijing. 700 km.verderop. Deze keer besloten we om te gaan laagvliegen....we gaan met de hoge snelheidstrein. Drie uurtjes, dat is beter dan de 19 urige treinreis ervoor. Maar om die kaartjes te bemachtigen duurde even. We konden alleen cash betalen op het station en de drie bankautomaten op het station accepteerden onze kaart niet. Terug fietsen bij 35 graden naar het centrum was de enige optie. Na 5 ATM's nog geen geld. Maar de aanhouder wint en dus konden we drie uur later de kaartjes gaan kopen. In de middag zijn we naar het Jilji lake geweest. Daar konden we lekker relaxen op de boulevard. En wat we daar zagen verbaasde ons wederom. Het leek wel de skyline van Londen, of was het New York ? Zelfs een reuzenrad stond er. De volgende ochtend was onze travel naar Qufu. We gingen 'laagvliegen' vanaf station Qufu zuid. Dit hadden we doorgekregen van de dame bij de ticket verkoop. We wilden inchecken (nadat de security onze bagage had gecontroleerd) maar we kregen te horen dat de trein hier niet vertrok. Stress......we stonden op het verkeerde station en de trein vertrok over een uur. Waar moesten we wel zijn ? Station Noord, ook wel genaamd Suzhoubei. Maar dat staat er waarschijnlijk in het Chinees ?? We moesten snel met de metro naar dit station. Security check, kaartjes kopen enz. Binnen 20 minuten stonden we op treinstation noord. Toch gehaald! In Qufu kochten we gelijk de doorreis tickets naar Beijing. Dat bleek een favoriet traject, bijna alles uitverkocht. Op 31-5 om 18:53 konden we mee. Qufu staat bekend om Confucius. Een Chinese geleerde in de filosofie. Qufu is binnen de stadsmuren een slaperig dorp en buiten de muren speelt het moderne China zich af. Onze denkwijze over China is ondertussen drastisch bijgesteld. We hadden gedacht dat China nog veelal de oude cultuur zou uitstralen, maar het lijkt wel dat ze beter ontwikkeld zijn dan menig Westers land. De digitalisering is hier al heel ver en ook de infrastructuur is voorbereid voor de toekomst. En alle nieuwbouw, dat is voor ons een groot vraagteken ? Een groot deel van de bevolking kan deze snelle ontwikkeling nauwelijks bijbenen. Er worden dan ook veel filmpjes vertoont in openbare gelegenheden om het gebruik van diverse moderne faciliteiten uit te leggen. Denk aan roltrappen, verkeersregels, enz. In Qufu was het 36 graden, verplicht siësta houden voor ons.  We hebben hier niet veel ondernomen. Wel kregen we bij het hostel een elektrische scooter en fiets om te stad te verkennen. Het leverde veel lol op bij ons en de bewoners. Het was echt een grappig gezicht, de scooter en fiets waren namelijk van kleuterformaat. Nu we bijna twee weken in China reizen weten we dat het niet makkelijk is. Er zijn hier geen travel bureautjes die je kunnen helpen. Backpackers of Westerse toeristen zien we niet tot nauwelijks. Het communiceren blijft moeilijk. Enkelen spreken twee woorden Engels, niet voldoende voor een gesprek over het dagelijks leven. Soms zien we een groepje Westerse  toeristen  onder begeleiding van een gids. We weten dat we veel extra tijd nodig hebben om dingen te organiseren. We zien het als een uitdaging al is het soms wat frustrerend. Onze Chinese vriend Yi Chi Zhao helpt onze via de vertaling van we chat en belt dan af en toe met een hotel. Super leuk. We reizen 31 mei door naar Beijing. Onze eerste activiteit daar wordt de ambassade van Rusland. Daarna Mongolië. Als alles lukt dan stappen we op 13 juni in Beijing op de  trans Mongolië  express. Nog even uitzoeken van welk station deze trein vertrekt. Er zijn er vele ...hihi. De eerste bestemming wordt dan Ulaanbaatar (Mongolië). Maar voor het zover is gaan we de komende weken Beijing en omgeving verkennen. We vinden het erg leuk dat we nog steeds verrast worden door lezers van ons blog waarvan we niet wisten dat ook zij ons volgen. Veel liefs weer van ons en veel plezier met foto's kijken!

1. Myr, ger en Lode:
    30 mei 2017
    Yes, een nieuw reisverslag! Wachtend bij de euromaster samen met Lode, (het is hier 30 graden, dus tijd voor de zomerbanden.....haha.....Was er nog niet van gekomen...) mooi moment om jullie verhaal te lezen.
    Tjonge jonge. Het is een grote spannende puzzeltocht daar in China! Erg indrukwekkend allemaal ! Het Chinese diner en ontbijt ziet er spectaculair uit!
    Hoe zijn de bedden daar? Zijn die niet in kleuterformaat????

Lode vindt het ondertussen nog steeds leuk bij de euromaster. Het Michelin mannetje is interessant. Waarschijnlijk ziet hij wat gelijkenis haha. De banden zitten er weer op. We kunnen weer naar huis....

Ben beniewd naar jullie volgende verslag! Hoop dat alle volgende reisplannen soepel verlopen!

XxX
  2. Fhf wolters:
    30 mei 2017
    Wat een mooi verhaal we genieten elke keer en ondanks (soms) wat stress krijgen jullie het toch allemaal voor elkaar! Top en we zijn trots op jullie. Ben benieuwd of de Russen ook moeilijk doen zoals de Chineesjes, hoop het niet voor jullie!! Heel veel succes en genietse, dikke knuffel van ONS
  3. Netty som:
    30 mei 2017
    Zo hoofdstuk..... heb net lekkere asperges met gorgonzola gegeten na middag oppas van mijn lieve kleindochter Puck. Wat een verhaal weer wat is het hier dan relaxed alles onder controle tot dusver. Ik ga a.s vrijdag een workshop schilderen geven incl. Thee en afsluitend met een glas wijn spannend dus . Ik hou jullie op de hoogte hoe het is afgelopen. AD is bijna klaar met trainen om in Italië de stelvio te bedwingen met 3 vrienden. 11 juni vertrekt hij voor een week. Maar dit alles vergeleken met jullie ervaringen valt in het niets, ben super trots op jullie, zelfs naar vrienden vertel ik vaak vol trots wat jullie zoal meemaken, hebben jullie veel souvenirs gekocht of zijn de foto's jullie grootste souvenirs. Leuk om straks allemaal uit te zoeken en een album van te maken. Geniet verder van elkaar en van de Chinezen dikke kus van Ad en mij. Doeiiiiiiiiiii
  4. Ilja:
    30 mei 2017
    Ik geniet volop mee van jullie avontuur. 4 maanden alweer onderweg. Time flies!
    Blijf vooral genieten van al het moois, van en met elkaar.
    Lieve groet Ilja
  5. Diana Aalderink:
    30 mei 2017
    Blijft erg leuk om jullie zo te volgen. Mooie verhalen! Blijf genieten en we kijken al weer uit naar jullie volgende verslag. Groetjes Diana
  6. Marijke:
    31 mei 2017
    Wat en mooi verhaal weer, we kijken er iedere keer weer naar uit, en lezen vol verbazing, wat jullie weer hebben meegemaakt. Misschien , als jullie terug zijn er een boek overschrijven!!!!!! hahaha
    Geniet er nog van, want voor je het weet, zijn jullie weer terug.
    Hier alles goed, lekker zomers weer.
    Groetjes van ons
  7. Beppie Bussink:
    31 mei 2017
    Hoi Mirel en Rob. Weer genoten van jullie verhaal. Arie en ik kijken er elke keer naar uit. Veel reis plezier. Groetjes Arie en Beppie
  8. Greet Theo:
    31 mei 2017
    Mirél en Rob wij genieten van jullie belevenissen
    en hier van het mooie weer.
    -net gelezen dat men in China met WhatsApp kunt bankieren-
    In Ned.is dit al weer stop gezet i.v.m. problemen.
    Geniet samen en lieve groetjes uit Kilder.