Een Balinese bruiloft....

7 april 2017 - Payangan, Indonesië

We verblijven in een homestay in het dorp waar we zijn uitgenodigd voor het feest. De avond ervoor zijn we eerst nog met de dochter van de eigenaar van de homestay wederom een Calonarang ceremonie in de dorpstempel gaan bezoeken. Heel gezellig, een goed sprekend Engels meisje die ons van alles uitlegde. Niet zo heel laat gemaakt want de volgende ochtend was het feest. We konden er vanuit de homestay lopend naar toe. En dan staan we s' morgens voor de ingang van het huis van Edy. De wierook brand, het huis is prachtig versierd met bloemen en vele slingers van bananenbladeren. Er hangen vele op canvas gedrukte portretten van de bruid en bruidegom in vele verschillende traditionele kledij maar ook in een mooie bruidsjurk en pak. We kijken onze ogen uit want alles is handgemaakt door de familie. We worden ontvangen met een drankje en een schaaltje snacks. (Gebakjes, pinda's, enz...) en mogen op de grond op rieten matten plaatsnemen. Deze ochtend zou beginnen met de ceremonies. Vier ceremonies. Die ceremonies waren indrukwekkend en met veel symbolieken. In onze ogen vol ' bijgeloof' en alles volgens strakke rituelen en gewoonten. Iedere ceremonie had een eigen priester. Die zat op een verhoging (soort altaar) tussen de vele offers. Deze offers werden stuk voor stuk gereinigd in holy spring water. Dat betekende belletje rinkelen, wierook erover, besprenkelen en bidden tot god, enz. Dit duurde zo'n half uur denken we. Daarna werden al deze offers; bakjes, bloemetjes, touwtjes, voedsel, blaadjes, eieren, enz..enz... overgedragen tot de bruid en bruidegom met op de achtergrond de muziek en de familieleden die meezongen met de gebeden. En zo volgden er nog drie......( op het filmpje zien jullie het....) Na 2 ceremonies volgde er een lunch, rijst, saté, varkensvlees, groenten, fruit, enz.....en joepie.....er werd de gehele dag Balinese kopi ( koffie) geschonken. Erg lekker allemaal ! Vervolgens gingen we naar het huis van de bruid. Daar was haar familie die het huis had versierd en de lunch had klaargezet. Tussendoor werden we door vele gasten die een beetje Engels spraken bevraagd met ' Where are you from ? How long do you stay on Bali ? Enz.. En de schoonmoeder van Edi, ze sprak geen woord Engels maar nonverbaal.....ze was zo blij met onze komst...ze zorgde er zeker voor dat we werden vertroeteld...zo lief! Terug naar het huis van de bruid....en in de namiddag / avond was de receptie. Balinese drankjes; bier (Bintang), Arak, rijstwijn met bier en frisdranken waren te krijgen. Maar ook weer een compleet buffet met diverse lekkere hapjes. Zeker de saté ajam viel bij ons in de smaak. Op de tafels stonden ook mandjes met fruit. Onder andere mandarijnen en salak (snakefruit) deze laatste hadden we nog niet eerder gezien of geproefd. Volgens de Balinezen komt deze alleen voor op dit Indonesische eiland. Zo tegen half tien in de avond, waren wij wel een beetje uitgekeken en vermoeid van deze lange dag. Het was ondertussen wat gaan regenen en daarom werden wij netjes door Edy terug gebracht naar ons guesthouse. Een super leuke belevenis die we absoluut niet hadden willen missen en we ons nog lang zullen herinneren.

1. Beppie Bussink:
    7 april 2017
    Beste Mirel en Rob.
    Hier een berichtje van mij. Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen. Prachtig al die belevenissen, soms ook wel een beetje jaloers. Maar geniet er van. Groetjes van Arie en Beppie
  2. Greet Theo:
    7 april 2017
    Hoi Mirél en Rob. Een berichtje uit het kille Kilder maar zondag zou het
    warmer worden (20gr).
    Wat geweldig om zo,n bruiloft mee te maken. en de vele seremonie's
    die ze er op na houden voor jullie onvergetelijk.
    Ook het snorkelen koraal en tropische vissen en de dolfijntjes maken het
    zeer afwisselend. Wensen jullie heel veel reisplezier en wachten op het
    volgende reisverhaal. Lieve groet Theo/Greet.
  3. George en Ans Wolters:
    15 april 2017
    Hoi beste Mirel en Rob,
    Jullie mooie verslagen over je verblijf op Bali roept bij ons de geweldige herinneringen op , toen we jaren geleden , samen met Monique en Renate , ook een rondreis door Indonesië hebben gemaakt. Natuur,cultuur in comb. met de vriendelijke en gastvrije bevolking hebben bij ons ook een geweldig positieve indruk achter gelaten.
    We wensen jullie nog een fijne tijd op dit droomeiland en hou alles gezond.

Al met al nog een heel voorspoedig vervolg van jullie reis.