Noord Bali

7 april 2017 - Pemuteran, Indonesië

De dag na de bruiloft werden we al weer vroeg opgehaald bij ons verblijf door Edy. Op naar ons volgende reisdoel, Pemuteran gelegen aan de Noordkust een stuk naar het westen, dicht bij Java. Maar we waren nog geen kwartier onderweg of Edy gaf aan dat zijn vriend bij zijn oudershuis was. Dus even daar naar toe gereden en hem opgepikt.
Hij ging met ons mee, want volgens Edy sprak zijn vriend veel beter Engels! Dus met zijn vieren op weg naar Pemuteran waarbij we onderweg nog de watertempel Danau Beratan zouden bezoeken en de mooie waterval Sukasada bij Gitgit. Onze reis ging via Buleleng en hier woont de broer van Edy. We ontmoeten elkaar in de stad en gingen naar een Warung waar we een kopi dronken en wat gingen eten. Intussen kwam een studie genoot van Edy zijn broer ook binnen en voegde zich bij ons gezelschap. Na de lunch en kopi (Balinese koffie ) reden we verder, richting Pemuteran echter nu met een escorte. De broer van Edy met zijn studiegenoot reden op de scooter voorop om ons de weg te wijzen. Maar wij vonden dit wel vreemd omdat de route heel eenvoudig is. Er loopt namelijk maar een weg! Net voor Pemuteran hebben we nog even een berg beklommen voor het uitzicht over het landschap waarbij we duidelijk Java konden zien liggen maar ook prachtig uitkeken over de zee en het eiland Mejangan. Wij werden netjes afgeleverd bij Komang homestay waar we de komende drie nachten zouden verblijven. Vervolgens hebben we afscheid genomen van Edy en zijn "gevolg".
In Pemuteran hebben we gesnorkeld. Tussen het koraal zwommen de  prachtige tropische vissen in mooie kleuren. Later zagen we deze tropische vissen ook langs de kant in de verkoop stalletjes. Vanuit Pemuteran zijn we met de locale bus naar Anturan gereden. Een kort ritje maar er is bijna altijd wel weer een verrassing....dit keer stapte er een vrouw uit de bus maar niet alleen.....onder de zitting vandaan kwamen ook nog zo'n 6 ganzen en vier eenden.... Hihi. Bij de monkey tempel hebben we de agressieve, brutale apen op de tempel en in de jungle ontmoet. De kinderen lopen hier met stokken dus dan begrijpen jullie misschien wel hoe geliefd deze beesten hier zijn. Vanuit Anturan zijn we met de brommer uitstapjes gaan maken. De backpacks weer achtergelaten en met een klein rugzakje naar het bergdorp Munduk. De navigatie laat nog wel eens te wensen over in de bergen dus dit keer maar even vragen....dat even werd een hele middag op visite bij de burgemeester van een klein dorpje. Deze familie was juist bezig met de voorbereidingen voor de Galungang ceremonie van de volgende dag. ( feestdag Bali ) De offers werden voorbereid en de pinjor ( een grote versierde bamboe boog werd geplaatst voor het huis ) Voor ieder huis en tempel kwam zo'n pinjor te staan. We werden uitgenodigd het huis te bewonderen en werden verwend met allerlei lekkers en kopi. Na een paar uur bij deze familie gekletst te hebben en de enorme plensbuien te hebben afgewacht bereikten we in de namiddag het dorp Munduk. Hier wilden we de volgende dag de feestdag en Galungang ceremonie aanschouwen. Vroeg in de ochtend de straat op om alle vrouwen met de rijkelijk versierde manden op hun hoofden richting de tempels te zien dragen. Om 10:00 uur hebben we in traditionele kleding in de familietempel in de homestay de rituelen en gebeden aanvaard. Vervolgens werden we ook weer verwend met cake, rijst en fruit door de familie. Op de scooter hebben we de omgeving verkend overigens wel tussen de buien door...harde buien! Ook toen we op de scooter terug gingen naar Anturan. Daar zouden we de volgende dag 6:00 uur met de boot de zee op gaan om dolfijnen te spotten. Het was even spannend of het wel door kon gaan want hevige regenval en onweer gaf ons twijfels maar hier laten ze zich niet door een regenbui uit het veld slaan dus......Het lukte!  We hebben vele dolfijnen gezien met hun jongen. Springend langs de vele toeristen boten ....geniet maar mee......(filmpje).
Wij gaan onze reis vervolgen naar het berggebied rondom Lake Batur ( Kintamani)
Maar voor nu misschien wel een beetje een te lang verhaal voor jullie, maar wij blijven het heel leuk vinden onze belevenissen aan jullie te vertellen!
Liefs ons

1. Netty som:
    8 april 2017
    Geen bericht kan te lang zijn intens genieten elke keer weer, is toch heeeel anders dan Gaaanderen, Varsseveld of Wijnbergen, en zo gastvrij daar kunnen wij nog wat van opsteken. Hier is het op dit moment moooi zonnig weer, morgen wordt het 20 gr. De lente is er de tuinen op z, n paasbest. Ook dat feest staat voor de deur. Eieren schilderen, en verstoppen deze traditie hoort erbij. Op naar het volgende verhaal, dikke kus van mij
  2. Peter en sasja:
    17 april 2017
    Wat een prachtige verhalen toch telkens weer. Niets te lang hoor! Paasgroetjes sasja en peter