Indonesië

28 maart 2017 - Ubud, Indonesië

Bali
En dan arriveren we 2:00 uur middernacht in Ubud....geen idee waar we zijn, maar dezelfde ochtend zaten we alweer om 7:00 rechtop in bed. Een 'Natural massage' wekte ons, oftewel een aardbeving van 5,6 op de schaal van richter! Kort daarna lopen we naar buiten en zien we pas waar we terecht zijn gekomen. Het prachtige guesthouse waarvan de Balinese kunst, decoratie en cultuur aanwezig is. Een tropisch klimaat met een hoge luchtvochtigheid en zo'n 30 graden. Even wennen weer.
Al snel raken we bevriend met Edy. Een jongen die in de omgeving van het guesthouse woont. De huizen zijn hier tempels, grote binnenplaatsen met allemaal verschillende kamers met terrassen allemaal rijk versierd. Ieder gezin van de families bezit zo'n 'kamer'.
Edy is nieuwsgierig naar ons leven en  wij naar dat van de Balinezen. Omdat we natuurlijk de Balinese dansen wilden zien nodigde hij ons uit om met zijn familie naar een traditionele tempel te gaan en daar het Calonarang festival ( religieuze dansen over de zwarte en witte magie) te zien. Zonder de traditionele kleding en de rituelen in de tempel te volgen kom je niet binnen. Dus....we werden in traditionele kleding gekleed door de familie en toen op de scooter naar de tempel. Na een zegening mochten we tussen de Balinezen plaatsnemen om naar de optredens te kijken die vanaf 21:00 tot 3:00 uur middernacht zouden duren. Het was fantastisch mee te maken ! Rond 1:00 hadden we wel zo'n 8 verschillende dans/theater/drama optredens gezien en zijn we op de scooter weer terug naar Ubud gecrost. (We sturen een filmpje mee...) Oh ja...er is altijd wel iets open hier, dus konden we nog even een klein hapje eten. Handig in Azië ! Evenals zo'n brommer, voor €3,50 huur je die per dag en voor 2 euro heb je een volle tank benzine. We zien zo de enorme rijst terrassen met op de achtergrond de hoge kokospalmen. Het is hier heel mooi, net een tropische jungle. Onderweg rijden we dan door de dorpjes waar altijd geofferd wordt. Voor de deuren liggen de offers en de blaadjes met rijst waar de vrouwen hele dagen mee druk zijn. Evenals met het maken van deze offergaven. Bloemetjes, mandjes, enz, enz. Grappig te zien, de handgevlochten mandjes met rijst vinden daarna alle 'zwerf' kippen, duiven en honden ook heerlijk! We stoppen natuurlijk bij watervallen, markten en natuurlijk bij tempels.  In de watertempel konden we zien hoe de mensen zich in het heilige water reinigen. Ook daar mocht Rob in zijn korte broek niet naar binnen dus als cadeautje ....een mooie roze sarong! Vriend Edy wil het liefst onze hele reis op Bali organiseren.....de volgende dag gingen we in zijn dorp naar de markt om traditionele Balinese recepten te proeven. Saté ayam was prima , maar alle andere vlees(soep) ballen en zo'n beetje 'alles' van het varken viel een klein beetje tegen...hihi...maar Rob at dapper en probeert alles! Daarna hebben we bij hem thuis en zijn familie tot laat in de avond gezeten en gepraat. Dat leidde tot de volgende uitnodiging.....
De broer van de vrouw van Edy gaat trouwen en ze zouden het geweldig vinden als wij op de bruiloft kwamen donderdag de 30e. Tja, daar gaat ons vervolgreisplan....( we hebben toch niet zo'n strak plan ) dus blijven we nog maar even rondom Ubud hangen....maar natuurlijk vinden we het geweldig om dit te gaan meemaken! De trouwerij vindt bij de familie plaats en vanaf 5:00 uur in de ochtend worden we wederom in traditionele kleding gekleed en horen we er de hele dag bij. We zijn natuurlijk heel nieuwsgierig naar de Balinese bruilofttradities en gaan jullie er zeker over vertellen.
En dan het volgende feest hier in Ubud. Dat was maandag 27-3 . Het was ' Holy New Year'!  Het nieuwjaarsfeest voor de Balinese Hindoes. De parade van Ogoh Ogoh. Het is een soort optocht met prachtige monsters (duivels) die door de bevolking werden gedragen op bamboe geraamtes. Tot laat in de avond werd er met deze poppen gedanst op veel muziek. De kwade geesten werden verdreven. Strak georganiseerd ? Nee hoor, enorme drukte in de stad maar niets afgezet of georganiseerd dus .....gewoon dringen maar en een plaatsje bemachtigen. Zeker leuk om te zien, vooral ook hoe de mensen zijn aangekleed. Maar na dit feest is het op dinsdag 28-3  'silence day'. Dat is vandaag dus.....tijd genoeg voor een nieuw blog om onze ervaringen te delen met jullie want niemand mag deze dag het huis verlaten. Niemand mag de straat op. All inclusieve in de homestay! In deze 5 dagen in Ubud hebben we al veel  beleefd, hopelijk genieten jullie weer met ons mee....
Sampai waktu berikutnya!

1. Myr, ger en Lode:
    28 maart 2017
    Sssst! Geniet van jullie silence day! Hier in huis geen silence day meer
    Xxx jezusje
  2. Fhf wolters:
    28 maart 2017
    Wat een geweldig verhaal, we genieten met jullie mee en zien nu al uit naar het volgende verhaal, dikke kus van ons!
  3. Ellen:
    28 maart 2017
    Jeetje Mina wat een belevenissen zeg! Toch nog een beetje een reisleider die Edy.
    Nou lekker rustig en morgen weer racen met dat geweldige helmpje op.
    Wij gaan hier richting het project, moet ik nog actief doen ook nog hahaha
    Groeten Ellen
  4. Netty som:
    28 maart 2017
    Wat een bijzondere gewaarwording moet dat zijn geweest die aardbeving , waren jullie niet bang? Hadden jullie het zelf direct in de gaten? Wat bijzonder zo, n jongen die je direct bijna aan de hand willen nemen om je alles te laten zien van hun hoe gastvrij, ben benieuwd over de bruiloft die jullie gaan meemaken. Kunnen wij ons niets bij voorstellen
    om vreemden uit te nodigen op je bruiloft. Geniet van alles ik kijk ernaar uit om jullie volgende verhaal te lezen dikke kus Netty
  5. Nanny Sonderen:
    29 maart 2017
    Nou, zo'n silenceday heb je ook wel nodig en verdiend, zeg!
    Wat overweldigend allemaal. Wat een cultuur -en natuurshock.
  6. Marijke:
    29 maart 2017
    Wat een mooi en lekker lang verhaal weer,maar een dagje rust is ook wel fijn, want jullie gaan nog veel zien en beleven.
    Fijne bruiloftsdag morgen, ben benieuwd hoe jullie het vinden.
    Volgens oud achterhoeks gezegde:van een bruiloft komt een bruiloft!!hahahaha.
    Mooie foto's ook.
    veel reisplezier nog.