Chiang-Mai / Pai / Mae Hong Son

22 januari 2017 - Chiang Mai, Thailand

De nachttrein... een ongelofelijke ' rammelbak'  ... aan die trein was niet veel meer goed. Een nacht vol lawaai en je werd letterlijk door elkaar geschud gedurende de hele reis. Je verwacht een slaaptrein die enkele stops maakt maar deze stopte meer dan dat ie reed. Zo'n 14 uren.... en behoorlijk brak kwamen we in Chang Mai. Een groen landschap, mooi maar ook twee dagen met veel regen helaas. Op de fiets door deze stad. En bij Bangkok vergeleken heel rustig. De geuren zijn hier de hele dag super lekker. In de tempels de wierook en op de straat het bakken en koken van eten. Bijv. de heerlijke 'fruit smooties', crêpes of gebakken bananen met cocos verpakt in bananenbladeren op de barbecue als snack. Ook de restaurantjes en barretjes zijn hier wat netter. Omdat we in Chiang Mai terugkomen om te vliegen naar Myanmar zijn we redelijk vlot doorgereisd naar het noordelijker gelegen Pai met de minibus. Een reis van 3 uur haarspeldbochten de bergen in. Niet alle medepassagiers konden hier tegen.....
Pai was in het verleden een hippie stadje. Relaxte sfeer, bamboehutjes om te verblijven, zitjes aan de rivier en een mooi groen landschap. Voor vijf dagen hebben we hier een scooter gehuurd en zo'n 400 km. rondgetoerd. Helaas....ondanks voorzichtigheid toch allebei getroffen door een voedselvergiftiging en alles moest er even uit laten we maar zeggen.....even tijd nodig om te herstellen maar gelukkig redelijk snel hersteld en het bergdorp Mae Hong Son per scooter bereikt. Bagage in Pai gelaten en met een klein rugzakje naar dit dorp gereden. Hier hebben we de Longnecks bezocht. De geschiedenis van deze Birmese vluchtelingen is erg interessant. Zoals de naam al zegt rekken de mensen hun nekken op met koperen ringen om hun hals. Hun schouders en ribben worden hierdoor naar beneden geduwd. Oorspronkelijk waren deze mensen boeren in Birma maar vanwege politieke problemen gevlucht naar Thailand. Ze worden onderhouden door de regering van Thailand met als tegenprestatie fungeren als  toeristische attractie en redelijk afgezonderd leven. De mensen waren erg vriendelijk en natuurlijk moesten we iets van hen kopen. Geweven sjaaltjes, sieraden....( even het label bekijken in de geweven doeken....made in China ??) , ehhh ..toch maar voor een koperen sieraad gegaan. Hi hi.. De dag erna weer terug scooteren. Onderweg mooie bamboebruggen, rijstvelden en prachtige vieuw points over de bergen in het weidse landschap van Noord Thailand.  Vanuit Pai met de bus terug naar Chiang Mai waar we op dit moment verblijven. Nog een aantal dagen in deze stad en dan verlaten we Thailand. We gaan het afsluiten met een les in de kookschool. Op de markt eerst uitleg over de producten, kruiden, noodles en rijstsoorten. En vervolgens 5 gerechten zelf maken en natuurlijk ook opeten. Erg leuk om te doen. Thailand was een toeristisch land vonden wij, we zijn erg benieuwd naar Myanmar. Op 23 januari vliegen we naar Yangon waar we de rondreis door Myanmar starten....daarover later meer.
Dank wederom voor alle leuke reacties allemaal, weer leuk om te lezen! (Nanny in Myanmar gaan we een trekking doen). En kinderen van groep 4-5, leuk dat jullie mij ook volgen...doen jullie de groeten in de klas ? Veel schaatsplezier in Nederland allemaal!
Groeten Rob en Mirel

1. Lienke:
    22 januari 2017
    Wat een mooi verhaal, heel herkenbaar van onze reis naar Azië! Leuk om jullie belevenissen te volgen! X
  2. Roel Schreur:
    Dag Mirel en Rob!

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. De reis met de trein zal zeker bijzonder zijn geweest! Ik blijf jullie volgen.

Groetjes,

Roel Schreur
  3. Ria Visser:
    Hoi wereldreizigers.
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen....fijn dat jullie droom nu werkelijkheid wordt....ik wens jullie heel veel plezier en ik blijf jullie volgen.
    Pas goed opelkaar en lieffff zun, groetjes Ria
  4. Ria Visser:
    Hoi wereldreizigers.
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen....fijn dat jullie droom nu eindelijk uitkomt....geniet van deze bijzondere reis.
    Pas goed op elkaar...enne lieffffff zun....
    Groetjes Ria
  5. Ria Visser:
    22 januari 2017
    Haha heb ik weer... dacht dat het versturen niet goed was gegaan......maar ja beter 2x ..dan helemaal niets......doeiiiiiii
  6. Doris:
    Hoi mirel en rob,

Leuke foto's !
    je bent lenig!

Gr Doris
  7. Henny en Els:
    23 januari 2017
    Rob en Mirel,

Wat een bijzondere reis. Mirel, de wereld staat toch niet op zijn kop.
  8. Annet:
    23 januari 2017
    Ik mis mijn avondschaatsmaatjes
  9. Monique:
    Hoi Mirel en Rob,

Heerlijk om jullie reisverslagen te mogen lezen. Nog maar een paar weken onderweg en al zooooveel gedaan en gezien. Ben benieuwd naar het vervolg!

Groetjes Monique
  10. Anneke:
    25 januari 2017
    Geweldig om jullie verhalen te lezen. Al zoveel moois gezien.
  11. Diana Aalderink:
    Hoi Mirel en Rob,
    Leuk om jullie op deze manier te volgen! Veel plezier met het vervolg van jullie reis in Muanmar.

Groetjes, Diana
  12. Bettine en arjen:
    29 januari 2017
    Hoi mirel en rob
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Veel plezier met alles wat nog komen gaat.