Trekking van Kalaw naar Inle lake

3 februari 2017 - Kalaw, Myanmar

Zo'n 50 jaar terug in de tijd.......ossen voor de kar, koken op een hout vuurtje, wassen met regenwater uit de put, noeste arbeid op het land en bamboe als bouwmateriaal. Dit is Myanmar buiten de stad, we genieten enorm het is echt fantastisch hier!
Een twee daagse trekking met Spencer (gids) vanuit Kalaw naar het Inle lake. De eerste dag 18 km. lopen maar je kunt natuurlijk ook de plaatselijke vervoersmiddelen gebruiken om enkele kilometers minder te hoeven lopen....dus...wij klommen op vrachtwagens volgeladen met grind (kun je best bovenop staan met als souvenir een prachtig uitzicht), trucks en pick-ups. Tof om zo te liften! Met al die taxi's kwamen we al redelijk vroeg in de middag aan in het dorp waar we zouden overnachten. Dat was werkelijk een belevenis. Op een bamboe matje sliepen we in een soort schuur. Wasten ons met een emmer regenwater en toverden een super lekkere maaltijd van 5 gerechten op tafel. Dat met met wel een pan en een waterketel op het hout gestookt vuur. Hoe smerig het was zullen we maar achterwege laten.....De solar lampjes en kaarsjes brachten enige verlichting. De volgende ochtend wederom op dezelfde manier een ontbijt met eieren, rijst , thee en curry gemaakt. De tweede dag was het 12 km. lopen door het bergachtige landschap met weidse uitzichten. Tegen de middag arriveerden we bij het Inle lake. Wauw..! Als jullie Myanmar gaan bezoeken is dit de plek die je zeker niet moet overslaan. Rondom het meer zijn alle dorpjes gebouwd op palen. Alle families gebruiken hier bootjes om zich te verplaatsen en hun spullen te verkopen. De mensen leven ook hier zeer spartaans maar zijn super vriendelijk. Ondanks dat we niet kunnen communiceren met woorden is er veel duidelijk te maken aan elkaar. We hebben een boottocht gemaakt over het meer en twee dagen gefietst. In de dorpjes werden we uitgenodigd voor thee, bij de volgende familie kregen we koeken. Bij de tempel wederom thee met pinda's en als afsluiting van een local een rondvaart door het dorp met haar bootje. Het hele dorp moest meegenieten en zelf had moeders de grootste schik. Tijdens de tweede dag fietsen werden we verrast met een rietsuiker fabriekje. Van het met de hand gekapte suikerriet werd er via een persmolen rietsuiker gewonnen. Natuurlijk kregen we het warme suiker mee. Die dag hebben we afgesloten op de Red Mountain Winery. Een kleine wijnproeverij. Niet slecht!
We zijn best onder de indruk van dit bijzondere land. Vandaar dat we ook al weer snel deze belevenissen met jullie willen delen. De komende dagen gaan we met de broer van Spencer op pad. Helaas kon hij zelf niet mee vanwege familie problemen. Hij regelde natuurlijk wel even een vervanger en dus gaat zijn broer ons Loikaw laten zien. Ik ( Mirel ) kreeg een presentje mee ....een electric heater... hihi ' snachts  is het hier erg koud! Heel jammer dat hij ons niet kan volgen. Loikaw is ook een plattelandsdorp waar de Longnecks leven. Eerst nog wel even met de bus om 5:00 uur in de ochtend, ritje van zo'n 6 uur. Verder is het met ons prima, gelukkig niet meer ziek geweest. Rob heeft ook nog even de kapper bezocht. 1000 kyat afrekenen, oftewel 0,80 eurocent. We pinnen hier stapels flappen!
Hopelijk genieten jullie ook van de foto's en het filmpje!